Columns van Jet

Wat is orthorexia? DEEL 2

wat is orthorexia

Als je deel 1 nog niet hebt gelezen, klik dan hier.

Na mijn driedelige docuserie Niet Gezond Meer krijg ik nog dagelijks vragen over orthorexia. Ik probeer natuurlijk elk bericht zo goed mogelijk te beantwoorden, maar ik blijf voorzichtig met echt advies geven; ik ben natuurlijk maar gewoon een ervaringsdeskundige. Wat ik vooral doe is mijn beleving van mijn eetstoornis delen in de hoop dat een ander daar wat aan heeft. Ik zal binnenkort de persoonlijke vragen die ik krijg behandelen in een artikel.

De meest gestelde vragen heb ik verzameld en beantwoord ik hier, samen met Annemarie van Bellegem, kinderarts in het Emma Kinderziekenhuis en gespecialiseerd in eetstoornissen.

Wat als je van restrictief en streng juist de andere kant opgaat?

Het is eigenlijk heel gek dat het hebben van anorexia of orthorexia als iets sterks wordt gezien en eetbuien juist als iets zwaks. Maar het blijft hetzelfde, namelijk proberen grip te krijgen op iets wat niet lukt. Zolang je een eetstoornis hebt, in welke vorm dan ook (dus óók eetbuien), dan heeft de stoornis nog grip op jóu.

Hier vind je een link met uitleg waarom je vaak na een lange tijd van vasten (dus te weinig voeding binnenkrijgen) eetbuien kan krijgen:

Ik heb last van eetbuien, hoe kom ik daar vanaf?

De eerste tip is een persoon of een paar mensen onder de sneltoets hebben staan die je kunt bellen. Een vriend, vriendin, zus of broer; iemand waar je je vertrouwd bij voelt. Voel je zo’n bui opkomen, bel diegene dan en praat over wat er met je gebeurt. Het gaat erom dat je iets anders doet dan een eetbui krijgen als je je rot voelt.
Kijk ook eens of je wat kunt hebben aan de tips op onderstaande websites voor tips hoe om te gaan met eetbuien:
Thuisarts: ik heb eetbuistoornis
Proud2bme: eetbuien voorkomen
Proud2bme: 10 tips tegen eetbuien

Hoe laat je het getalletje op de weegschaal los?

Je zou kunnen zeggen: ik flikker de weegschaal uit het raam. Maar het beste wat je kunt doen wanneer je merkt dat iets spanningen oproept is natuurlijk dat je het aangaat. Stel jezelf steeds de vragen: wat gebeurt er als ik me weeg? Wat zeggen die twee cijfers mij? En wat kan er gebeuren als ik die cijfers zie? Als ik stress van die cijfers krijg, wat gebeurt er dan? Je zult merken: zoveel zal er niet gebeuren. Als je jezelf constant af blijft vragen en dóór blijft vragen: wat zou er kunnen gebeuren, dan kom je op het feit uit dat het om een irrationele angst gaat.

Kom ik van mijn eetstoornis af na een maagverkleining?

Dat wordt vaak gedacht, , helaas wordt dan voorbij gegaan aan de psychologische kant en de functie van de eetstoornis.
De neiging om te overeten zal bij een groot deel van de mensen te blijven bestaan. Nazorg en psychologische hulp zijn dan ook van groot belang wanneer je een maagverkleining ondergaat. t. Maar ook zeker in het voortraject moet je goed worden begeleid; om wat voor reden neem jij deze beslissing, zal het gaan uitpakken zoals je hoopt en is er voldoende gekeken naar andere manieren om je te helpen bij proberen te overwinnen van je eetstoornis?

Hoe kan ik voorkomen dat ik mezelf dingen aan ga doen?

Zelfbeschadiging komt veel voor bij mensen met een eetstoornis. Het kan veel functies hebben maar vaak gaat het hierbij om een manier om emoties te reguleren.Het is belangrijk dat je hulp krijgt om andere niet beschadigende manieren te vinden om

Zijn er (lichamelijke) gevolgen van ‘chew and spit’? Op internet is daar geen informatie over te vinden.

Het lijkt onschuldig, maar dat is het niet. Het klopt dat daar nog niet zoveel informatie over is, wat waarschijnlijk te maken heeft met de onbekendheid van dit fenomeen en de schaamte erover.

Maar om je vraag te beantwoorden: ja, je spijsvertering begint al in je mond, doordat je wél kauwt gaat je lichaam speeksel maken en worden je maag en darmen geactiveerd, wat kan zorgen voor extra maagzuurproductie. Mensen kunnen dus heel erg last krijgen van maagzuur. Door de overtollige speekselproductie kun je last krijgen van opgezwollen en/of ontstoken speekselklieren. Ook je tanden (glazuur) en je tandvlees kunnen aangetast worden. Daarnaast zal je lichaam, doordat je systeem steeds denkt dat er eten binnenkomt wat niet zo is, insuline vrij geven waardoor je suikerspiegel daalt. Daardoor kun je klachten passend bij een lage bloedsuiker ervaren: zweten, beven, hoofdpijn, hartkloppingen, troebel zien, hongeraanvallen etc. klote voelen

Is er therapie voor mensen met orthorexia?

Bij alle eetproblemen moet er aandacht zijn voor het lichamelijke aspect, oftewel uitleg geven over de energie behoeft behoeften van een lichaam waarbij rekening gehouden moet worden met geslacht, leeftijd en inspanningsniveau. Ook de gevolgen van het eetgestoorde gedrag op gezondheid moeten aan bod komen.

Daarnaast moet er aandacht zijn voor onderliggende factoren. Denkpatronen moet inzichtelijk worden gemaakt en eventueel worden aangepast/bijgesteld. Er moet gekeken worden naar de functie van de eetstoornis en de reden waarom iemand het heeft ontwikkeld. Stel de vraag: waar gaat het om? Emotie regulatie, dwang, angst, controle, of allemaal, is er een negatief zelfbeeld? Ook moet het systeem in de familie aandacht en ondersteuning krijgen. Vooral als het om heel jonge kinderen gaat; dit is absoluut nodig in het hele traject.

Zijn er goede boeken om het meer vanuit een psychologische kant te kunnen snappen?

Op de website van Buro PUUR en Proud2Bme is heel veel informatie te vinden over verschillende eetstoornissen. Bedenk wat jou goed kan helpen. Er zijn ook verschillende forums te vinden. Kijk eens naar het boek ‘Friet in de kliniek’ (Marit Brugman), een makkelijk leesbaar boek. Dit zijn trouwens goede tips die je kunt aanraden voor broertjes en zusjes, die worden vaak vergeten.Ook de Tedtalk van Laura Hill uit 2012 geeft in een korte tijd inzicht.

Wanneer mag je in behandeling?

Dat is per kliniek wisselend, elke kliniek hanteert andere eisen. Als je hierover twijfelt probeer dan verschillende klinieken te benaderen en te vragen wat hun ‘voorwaarden’ zijn.

Hieronder vind je bronnen en informatie over eetproblemen:

  • www.wijzijnmind.nl, voor betrouwbare informatie over psychische aandoeningen.
  • www.weet.info, een patiëntenvereniging voor mensen met een eetstoornis en hun omgeving.
  • www.ixtanoa.nl, een organisatie voor en door ervaringsdeskundigen. Ixta Noa biedt ook online (zelf)hulp en zelfhulpgroepen.
  • www.proud2bme.nl, een website voor jonge meiden die problemen met eten en met hun zelfbeeld hebben.
  • www.naeweb.nl, op deze website voor hulpverleners vind je behandelcentra en uitleg over therapievormen voor mensen met eetstoornissen.
  • www.99gram.nl, een website over eten, uiterlijk en gewicht voor (jonge) meiden met eetproblemen.
  • www.dietisten-eetstoornissen.nl, op deze website vind je diëtisten die mensen met een eetstoornis kunnen helpen.
  • www.buropuur.nl, op deze website staat informatie speciaal voor leerkrachten, professionals, familie en vrienden.

 

Waarschijnlijk vind je dit ook leuk

Over Jet

Foto: Dana van Leeuwen

Begin met mij een gesprek over eten en we raken de komende uren niet uitgepraat. Maar ook als je me vraagt een rondje te joggen of een potje te boksen ga ik graag met je mee. Als we dan tenminste wél ‘s avonds samen gaan koken en wie weet nog even het café in, want dat hoort óók bij een gezonde levensstijl. Je moet goed eten en een keer een kater hebben is geen ramp, alleen de kunst is: wat doe je daarná? En heb je een keer helemaal geen zin in de gym of in een oergezond maal? Maak er vooral geen punt van. Wie de lat te hoog legt, houdt dat niet lang vol. Als je de balans weet te vinden, ben je op je gelukkigst. Dus, voor een happy & healthy leven geldt: niet te streng en al helemaal niet saai. Dat is hoe ik erover denk.
Deze visie, mijn verhaal, tips en adviezen deel ik in mijn boeken “Het boek van Jet” en “Tips van Jet”. In september verschijnt het boek “Uit huis met Jet” voor iedereen die op zichzelf gaat wonen en graag lekker, makkelijk en vers wil koken.

Ook organiseer ik “Dag met Jet” en “Weekend met Jet”. Sinds kort kun je hier, op het forum, meepraten of elkaar juist advies vragen.

Ik schrijf als freelancer over alles wat te maken heeft met voeding, koken, restaurants en sport. Ik ben lang smulpaap- columnist geweest in het Parool, je kunt mijn artikelen lezen in het tijdschrift ExtraLekker én ik schrijf maandelijks voor het tijdschrift AndC. Maar ook op bewegend beeld kun je mij zien in mijn 3-delige serie “Niet Gezond Meer” op NPO3 (23, 30 mei en 6 juni om 21.05) en was ik vorig jaar te zien in het programma Foodmakers op RTL4 én op mijn You-Tube-kanaal.